Webshop & Content Management System


Een van de meest voorkomende vragen die ik krijg van mensen die een webshop willen is wat nu het beste systeem is om te gebruiken. Op deze pagina probeer ik antwoord te geven op die vraag.

Ik ga bij de uitleg op deze vraag uit van volgende situatie, de persoon wilt: 1) een open source systeem (CMS) en 2) dit integreren met Ideal.

Mensen kiezen vaak een open source systeem zoals wordpress, joomla of magento omdat ze gehoord hebben dat het gebruik hiervan gratis is. Ideal integreren is vaak gewild omdat Ideal binnen Nederland nou eenmaal veel gebruikt wordt voor betalingen.

Magento versus Wordpress
Het meest gebruikte systeem voor webshops is magento. Daar is een reden voor, magento is namelijk ontworpen als systeem voor webshops. Wordpress daarentegen was aanvankelijk bedoeld voor het maken van blogs. Als het om webshops gaat, heeft magento dus een betere achtergrond. Toch zie ik dat mensen ook andere systemen gebruiken dan magento en ook daar zijn redenen voor.

Gebruiksvriendelijkheid
Magento mag dan gemaakt zijn voor webshops, het is voor veel leken zonder kennis van programmeren of zelfs front-end kennis, een veel minder gebruiksvriendelijk systeem dan wordpress. Zelfs Joomla wordt door veel leken als minder gebruiksvriendelijk ervaren dan Wordpress. Magento heeft een hogere leercurve dan Wordpress, echter zoals met alles het geval is, hoe meer je weet, des te makkelijker het wordt en hoe meer flexibiliteit je ervoor terug krijgt.

Wat Magento vaak moeilijk maakt voor leken begint al met tekst op een pagina te krijgen, of een pagina aan te maken. Wordpress is daarin eenvoudiger. Echter als het gaat om wijzigen van data over een product in een webshop, dan is Magento vaak makkelijker in het gebruik. Ook hier speelt weer de achtergrond van beide systemen.

Ideal Integereren
Uit ervaring weet ik inmiddels dat wat Ideal integreren betreft, Magento echt de voorkeur heeft. In veel gevallen zijn de aanschaf van de plugins (dat zijn kleine programma's in het systeem) gratis voor Magento. Dat wilt overigens nog niet zeggen dat het gebruik ervan gratis is (dat is het overigens bij Wordpress ook niet). Wordpress Ideal plugins hebben daarentegen vaak wel aanschafkosten (meestal zo'n 75 euro).

Ideal Plugins voor wordpress zijn vaak veel moeilijker te installeren, wat dat betreft is Magento daar juist weer vaak meer gebruiksvriendelijk. Bedenk Magento is dan ook gemaakt als webshop systeem, terwijl Wordpress aanvankelijk voor blogs bedoeld is. Bij het installeren van Ideal Plugins merk je dat verschil.

De Ideal plugins in Magento zijn ook veel vaker compatibel (m.a.w. verenigbaar) met verschillende versies van het systeem en met andere plugins. Bij Wordpress daarentegen zijn de Ideal plugins veel minder vaak compatibel met oudere of nieuwere versies van Wordpress, of andere plugins. De andere plugins in Wordpress die problemen geven kunnen werkelijk van alles zijn, van formulier plugins, tot zelfs style templates. Problemen zijn bijvoorbeeld een niet werkende Ideal plugin of formulieren op de site die zomaar verdwijnen, terwijl dat niet de bedoeling mag zijn. In de meer gunstige gevallen zijn er slechts bijwerkingen zoals vreemde foutmeldingen.

Wordpress gebruikers zijn dus gewaarschuwd, maak eerst een backup alvorens u een Ideal plugin probeert te installeren en laat ik hier duidelijk zijn, met backup bedoel ik niet de backup functie of plugin in de admin van Wordpress zelf, daarmee heeft u slechts een kopie van enkele gegevens in de database en dat is vaak niet voldoende bij pech. Nee, u dient eerst via de ftp de bestanden te downloaden en in te loggen bij de phpmyadmin om de database te exporteren. Pas dan bent u echt veilig voor problemen, omdat u dan een echte kopie achter de hand heeft van zowel de bestanden als alle gegevens in de database en kunt u bij pech de kopie uploaden en importeren alsof er niets gebeurd is. Als u bij deze uitleg twijfelt over wat ik hier bedoel, doe het dan niet zelf, want u kunt pech hebben. Liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Customiseren
Veel mensen installeren ook een template bij het installeren van het systeem en in gebruik nemen van het systeem. Sommige mensen nemen genoegen met de template zoals het is, wetende dat het net niet helemaal is, zoals ze het graag zouden willen zien. Denk bijvoorbeeld aan een lelijke button of een foto die niet goed past. Anderen proberen het zelf te wijzigen of huren vaak een designer in om de template op maat te maken.

Ook bij dit op maat maken van het uiterlijk van de website met de webshop zijn er verschillen. Een leek die zelf een klein beetje CSS kent, zal liever voor Wordpress kiezen. Terwijl een leek die helemaal niks weet van CSS, eerder de voorkeur zal geven aan Magento. Dit antwoord lijkt wat vreemd en tegenstrijdig, maar ook hier zit een reden achter.

Magento is normaliter moeilijker in het gebruik, maar een back-end developer die het systeem en template al op maat gemaakt heeft voor de gebruiker, maakt verdere veranderingen voor en door de gebruiker makkelijker inpasbaar. Immers het voorwerk is al gedaan. Een leek die wel een beetje CSS kent, zal er liever voor kiezen om het customiseren zelf te doen en dan liever kiezen voor Wordpress. Magento kan in die gevallen juist moeilijker zijn, omdat het zo groot is. Er zijn heel veel bestanden, wat met de hand doorzoeken ondoenlijk maakt. Als het puur gaat om het aanpassen van de stylesheet is er geen verschil tussen Wordpress en Magento, maar veel gebruikers willen behalve het uiterlijk aanpassen ook dingen erbij of dingen weglaten, denk bijvoorbeeld aan vakjes in een bestelformulier. In dat laatste geval zijn er voor Wordpress veel verschillende plugins te vinden, of is het juist nog verhoudingsgewijs makkelijker te vinden. Magento daarentegen omdat het zo groot is en een woud aan bestanden heeft, wordt het al snel lastiger. Er zijn echter wel oplossingen voor, ook voor Magento. Een door back-end ontwikkelaars veel gebruikt programma om de bestanden te doorzoeken is PhpStorm. PhpStorm is evenwel niet gratis, de kosten zijn om en nabij 100 euro per jaar om te gebruiken.

Customiseren inhuren, Vormgever versus Back-end developer
Als de eigen kennis al te beperkt is en u zit er aan te denken om wel iemand voor het "op maat maken" in te huren, dan zullen veel leken terecht komen bij een designer. Immers hun redenatie is dat deze designers mooie dingen maken. Veel designers zijn echter handig met photoshop en kunnen inderdaad daar mooie afbeeldingen mee maken en designers hebben ook oog voor wat mooi is en hoe het er uit moet zien en tja het mag gezegd worden, ze hebben er vaak een beter oog voor dan een back-end ontwikkelaar of programmeur. Iedereen heeft zo zijn eigen sterke en zwakke kanten.

Toch zal een leek die een designer inhuurt vaak niet ver komen en zijn of haar doel daar vaak niet mee bereiken! Huurt u dus een vormgever voor eerder genoemde problemen dan is het dus zeer waarschijnlijk weggegooid geld. Dat iemand handig is met photoshop wilt helaas voor uw portemonnee en voor de designer vaak zeggen dat hun zwakke kant vaak is dat ze niet kunnen programmeren.

Sterker nog de overgrote meerderheid van designers hebben een dermate beperkte kennis (of helemaal geen kennis) van CSS, dat ze het nog niet eens voor elkaar krijgen om een template aan te passen, omdat ze geen idee hebben wat er in een stylesheet staat. Voor de weinige designers die wel geschikt zijn als front-end ontwikkelaar, als ze voldoende HTML en CSS kennen, hebben vaak het probleem dat ze weer te weinig PHP kennen. Die laatste groep loopt dus vast wanneer er wel in de bestanden van Magento gezocht moet worden, immers ze begrijpen de PHP niet voldoende en zij zullen dus ook moeite hebben met het gebruik van PhpStorm. Want hoe wilt u op een regel zoeken, als u niet weet wat die regel is? Dat kan dus niet en lukt een vormgever dus niet.

In zulke gevallen is het juist handig om geen vormgever in te huren. Ik hoor nu veel mensen denken, maar die back-end ontwikkelaars waren nou juist vaak niet sterk in design, maar ik wil dat het er goed uitziet. Wat nu?

Een oplossing die veel toegepast wordt in de webdevelopment/webdesign wereld is om een designer (vaak zijn dit desktop publishers) eerst een ontwerp in photoshop te laten maken en deze afbeelding te sturen naar de programmeur. Die programmeur moet dan vanuit het ontwerp in de photoshop afbeelding, zelf de front-end ontwikkeling doen. Met andere wooorden, de vormgever maakt een plaatje, de programmeur kijkt daar naar en herschrijft html en css zo dat het past bij het plaatje. Het is verschrikkelijk inefficiënt, want twee mensen doen in feite twee keer over hetzelfde werk. Deze oplossing wordt helaas ook nog veel toegepast bij grotere webdevelopment bedrijven en dit is onder andere wat deze grote bedrijven zo duur maakt. Andere redenen zijn dat ze veel overhead kosten hebben en/of dure huur van panden.

Een efficiëntere manier is om de vormgever gelijk de html of css te laten maken in een programma zoals Dreamweaver of Artisteer. De back-end ontwikkelaar hoeft dan alleen de relevante code te copy/pasten, het juiste bestand en juiste regel te zoeken met bijvoorbeeld PhpStorm en klaar is het. Helaas is het zo dat zulke designers schaars zijn, de overgrote meerderheid heeft die kennis niet, vandaar dat er, helaas het moet gezegd worden, ook in de ICT wereld hier vaak inefficiënt gewerkt wordt.

De gebrekkige kennis van HTML en CSS van designers/vormgevers is vaak nog niet eens het gehele probleem. Veel designers weten helaas ook niet hoe responsiveness in elkaar steekt. Wat is responsiveness zult u zich wellicht afvragen? Een website ziet er niet hetzelfde uit bij verschillende schermresoluties. Een nieuwe PC heeft vaak een hele hoge resolutie en een mobieltje vaak een hele lage. Op een mobieltje is dus minder ruimte om dingen weer te geven op een scherm, maar u wilt graag ook dat de website er mooi uitziet op een groter scherm. Rekening houden met deze verschillen is dus wat we responsiveness noemen.

Een goede oplossing voor deze verschillen in schermresoluties is om media screen rule te gebruiken in de CSS. In vaktermen wordt dat ook wel een breakpoint genoemd. Ook hier is het helaas zo dat de overgrote meerderheid van designers deze kennis ontbeert. Vormgevers die deze kennis wel hebben zijn dus goud waard.

Als we dit weten over vormgevers, dan rijst de vraagt, hoe scheiden we het kaf van het koren? Met andere woorden de onwetende en inefficiënte van de wetende en efficiënte. De oplossing hiervoor is ook voor een leek simpel, namelijk vragen stellen en blijven doorvragen. Als een vormgever u glazig aankijkt, wanneer u hem of haar vraagt wat een breakpoint is, dan weet u, dat u het kaf voor u heeft staan, in plaats van het koren.

Argumenten Voor en Argumenten Tegen
Als u na dit lange verhaal de draad kwijt bent, dan is er voor u hier nog een tabel met het overzicht van de argumenten voor en tegen van beide systemen.

 WordpressMagento
Ideal Integerenmeer problematischminder problematisch
Custom Development/Opleveringsoms makkelijkervaak moeilijker
Gebruiksvriendelijkheidmeer gebruiksvriendelijkminder gebruiksvriendelijk, hogere leercurve
Custom Styling door gebruikervaak moeilijkersoms makkelijker
Compatibiliteit met andere pluginsvaak slechtvaak goed
Verborgen Kosten (1)Ideal plugin kost vaak +/- 75 euroCustom styling template kost vaak +/- 75 euro
Verborgen Kosten (2)Responsive Template +/- 75 eurogebruik PhpStorm +/- 100 euro per jaar

Overzicht
Mocht u na dit lange verhaal de draad kwijt zijn over wie u moet vragen bij problemen, dan hier nog een tabel met een overzicht voor als u specifieke problemen tegenkomt binnen het systeem van uw webshop.

Wat is het probleem?Wie moet ik vragen?VormgeverFront-end ontwikkelaarBack-end ontwikkelaar
Ideal Plugineen programmeur/back-end developernooitnooitaltijd
Custom Stylingiemand met kennis van CSS en HTMLzeldensomsvaak
Responsive Stylingiemand met kennis van CSS media screen ruleszeldensomsvaak
Elementen verwijdereneen programmeur/back-end developernooitnooitaltijd
Elementen toevoegeneen programmeur/back-end developernooitnooitaltijd
Meertalig ondersteuningeen programmeur/back-end developernooitnooitaltijd

Joomla
Een oplettend lezer zal zich wellicht nu nog afvragen. Hoe zit het met het derde systeem dat genoemd is? Het antwoord hierop kan relatief kort en bondig gegeven worden. Ook voor Joomla zijn er Ideal Plugins net zoals bij Wordpress het geval is. Er spelen bij Joomla vrijwel dezelfde problemen als bij Wordpress, maar Joomla wordt door leken als minder gebruiksvriendelijk ervaren dan Wordpress.

Dus anders gezegd Joomla heeft niet de argumenten voor die er voor Wordpress te geven zijn en Joomla heeft niet de argumenten voor die er voor Magento te geven zijn. Dat maakt Joomla in alle gevallen dus de slechtste keuze ten opzichte van Wordpress of Magento.

Toch zijn er gek genoeg nog mensen die Joomla gebruiken, dit heeft eerder met gewenning te maken en/of keuzes die in het verleden gemaakt zijn en die men achteraf probeert te rationaliseren.

Zijn er nog andere systemen?
Ja, er zijn nog talloze andere open source Content Management Systemen. Vele systemen hebben dit met elkaar gemeen, ze lopen allemaal op PHP en de data wordt bij al die systemen opgeslagen in een SQL database. Nou ziet u dus in waarom kennis van die twee talen zo belangrijk is voor het bouwen van webshops. Deze andere systemen zijn echter veel minder bekend en worden veel minder gebruikt vergeleken met Magento en daar zijn goede redenen voor, ze zijn ook heel vaak slechter dan Magento.

Een ander CMS is bijvoorbeeld OpenCart. Waar Joomla veel meer lijkt op Wordpress als het om webshop systemen gaat, lijkt OpenCart meer op Magento. Er spelen bij OpenCart ook vrijwel dezelfde problemen als bij Magento, maar dan nog erger. Het is niet gebruiksvriendelijk voor leken en het is groot en ingewikkeld net als Magento. Het OpenCart systeem heeft nog wel enkele voordelen ten opzichte van Magento. OpenCart is in sommige gevallen eenvoudiger in het op voorraad houden van producten en in sommige gevallen voor tweetalige of meertalige ondersteuning, bijvoorbeeld Nederlands naast Engels.

Deze weinige voordelen vallen dan weer in het niets vergeleken met de andere nadelen die het heeft. Vooral als het om styling gaat heeft Magento de voorkeur, er is bij Magento in veel gevallen meer keus aan templates. Voor het toevoegen van product foto's is Magento te prefereren, omdat het daarin makkelijker is en dit is een belangrijk gegeven voor webshops. Ook voor de back-end aanpassingen is gebruik van programma's zoals PhpStorm aan te raden bij OpenCart.

Eigenlijk kunt u hier beter de vraag stellen, wat is belangrijk om te hebben in een goed systeem? Daar ga ik nu verder op in.

Wat is belangrijk voor een succesvolle webshop?
Een van de belangrijkste zaken voor een goede webshop, is het hebben van product foto's. Des te meer voor de non-food sector en zeker voor de duurdere producten daarin, zoals bijvoorbeeld fietsen.

Als u geen product foto heeft van de producten die u aanbiedt in uw webshop is de kans uitermate groot dat uw webshop geen succes wordt. Zelfs het deels ontbreken van product foto's van sommige artikelen kan soms al desastreus uitpakken voor de omzetcijfers van een webshop. Kopers willen nou eenmaal zien wat ze kopen. Het geeft ze een gevoel van veiligheid dat het product goed is, al weten we dat het soms schijnveiligheid is. Om die product foto's goed te tonen op de website speelt het responsive styling een rol. Immers ook foto's hebben een bepaalde breedte en hoogte en dat kan veel uitmaken in verhouding met de grootte van de schermresolutie. Nou ziet u waarom dat responsive styling eerder zo uitgebreid werd genoemd in dit verhaal.

Kort door de bocht genomen kan door 1) gewicht van het wel of niet hebben van fotomateriaal, 2) het belang van responsive styling, gesteld worden, dat het zelf bouwen van een webshop zonder kennis te hebben van CSS media screen rule, of hulp vragen bij een vormgever die dat ook niet weet, tot gevolg hebben dat uw webshop geen succes wordt.

De statistieken liegen er dan ook niet om. Gesimplificeerd gezegd, geldt er het volgende. Van alle webshops bij elkaar is slechts 10% zeer succesvol. Hier zitten de bedrijven zoals de bol.com's tussen. Nog eens 10% kan er goed van rondkomen en verdient er een vette boterham aan. Nog eens 70% verdient er schamel aan en de overige 10% is verlieslijdend.

Dat slechts 20% heel succesvol is, ligt niet alleen aan de marketing, salesformule en bedrijfsconcept. In veel gevallen speelt ook dat deze 20% de techniek op orde heeft en de overige 80% vaak niet. Vergeleken met de ouderwetse retail dat alleen in panden zit en geen webshop heeft zijn dat overigens nog gunstige cijfers. U hoeft alleen maar rond te lopen op een gemiddelde straat rondom het centrum in een stad om te begrijpen waar ik op doel, namelijk leegstand. Temeer ook omdat retail dat wel een webshop heeft naast een winkelpand het over het algemeen het ook beter doet en betere omzetcijfers heeft, dan retail zonder webshop. Dus voordat u denkt, van "oh oh slechts 20% is heel succesvol", vergeet niet dat, diegene die wel een webshop hebben nog altijd meer omzet halen dan diegene die het niet doen. Goede vraag is om te stellen, wat die retail tegenhoudt, die nog geen webshop hebben? Wellicht dat die retail nog niet door hebben dat een webshop 24 uur per dag open kan zijn, terwijl je bij een winkel op zijn minst een kassière moet hebben staan om de winkel te kunnen open houden.

Anders gezegd kan je misschien ook afvragen of de overige 80%, misschien niet de fout maken door alleen af te gaan op het mooie plaatje en mooie praatje van de vormgever, zonder te kijken of er niet een goede programmeur achter de schermen zit te werken. Of misschien denken deze 80% dat ze het zelf heel goed kunnen en alleen op hun eigen scherm kijken naar die mooie template zonder er bij na te denken dat er ook nog andere mensen zijn die een ander scherm hebben dan zijzelf. Wat dat betreft is het bouwen van een webshop net als het boeken van een vakantie, het plaatje zoals het staat in de brochure klopt niet altijd.

U zult overigens niet de eerste zijn die tuint in het mooie plaatje en mooi praatje. Schattingen lopen in diverse nieuwsartikelen uiteen, maar de Nederlandse overheid verspilt jaarlijks aan falende ICT projecten tussen de 1 tot 5 miljard euro. Wellicht iets om in uw achterhoofd te houden?

Dus als u weet dat foto's belangrijk zijn en als u weet dat Magento van de meer ingewikkelde webshop Content Management Systemen hier over het algemeen beter in is, dan begint u ook te begrijpen waarom Magento zoveel gebruikt wordt, maar er is nog een belangrijke zaak die speelt bij webshops. Het is heel leuk en aardig dat een webshop goed zijn producten weergeeft, maar daar heb je nog niks aan als de webshop niet gevonden wordt op het internet. Nu komen we bij dat andere belangrijke punt, namelijk Search Engine Optimization, kortweg SEO genoemd.

SEO
Voor goede SEO zijn een aantal dingen belangrijk om op de juiste manier te doen. Hieronder volgt een korte lijst met de elementen van SEO die er vermoedelijk toe doen:


Binnen een CMS kunnen we in principe de controle hebben over de eerste acht punten in het lijstje, de laatste vier punten liggen helaas buiten het bereik van elk CMS. Immers we hebben met het systeem alleen controle over onze eigen website niet over dat van een ander.

Dat geeft aardig wat slagkracht om goed gevonden te kunnen worden. Doch het blijft lastig te voorspellen hoe het precies uitwerkt, omdat dit een goed bewaakt bedrijfsgeheim is van zoekmachine's zoals Google of Yahoo. Een zogenaamd SEO expert die dan ook claimt te kunnen "garanderen" dat uw webshop bovenaan komt te staan in de zoekresultaten is dan ook leugenachtig en niet goed bezig. Hij of zij pleegt op zijn minst fraude of misleiding (in Nederlands recht een strafbaar feit) of in het uitzonderlijk geval dat deze persoon wel het bedrijfsgeheim zou kennen, bedrijfsspionage (ook een strafbaar feit). Het behoeft geen verdere uitleg dat het uitermate onverstandig is om met zo'n persoon in zee te gaan. Hoedt u dus voor SEO experts die veel opscheppen!

Het mag logisch zijn dat dit een goed bewaakt bedrijfsgeheim is, want anders had elke willekeurige website eigenaar een website kunnen bouwen die er alleen toe leidt om al het verkeer naar zijn of haar website te lokken, hetgeen een zoekmachine zoal google teniet doet. In vaktermen noemen we zulk soort websites "linkfarms" en ze zijn in strijd met de voorwaarden van google.

Desondanks weten we dat de dingen genoemd in het lijstje effect kunnen hebben op de SEO. Veel webdevelopers en SEO marketeers weten dat uit ervaring en bij sommige bij het doen van goed onderzoek. Er zijn dus wetmatigheden te vinden, maar zoals bij alle wetmatigheden geldt, het valt niet te garanderen wat exact het effect is. We kunnen dus niet garanderen dat u bovenaan staat.

We weten echter wel wat het effect is als u niet aan dit lijstje houdt en er helemaal niks mee doet, in dat geval weten we wel zeker dat u niet gevonden gaat worden! Dat is wel een wet en geen wetmatigheid. Op die situatie kunnen we wel een garantie afgeven, namelijk dat we zeker weten dat uw website in dat geval niet gevonden gaat worden.

Helaas is het zo dat geen van de genoemde open source Content Management Systemen echt goed weet om te gaan met de genoemde dingen in de lijst waar een CMS in principe wel de controle over zou moeten hebben. Het verraderlijke bij SEO is ook dat veel van de dingen op deze lijst, veelal niet goed zichtbaar zijn voor een leek. Alle meta tags zitten namelijk in de "head" van een HTML document, en dat is datgene wat niet zichtbaar is in een browser (het computerprogramma dat de website voor u toont), tenzij u de HTML broncode opent. Helaas geldt ook hier dat maar weinig mensen weten hoe bij deze HTML broncode te komen is in de browser. Er zijn zelfs vormgevers die het niet weten! De programmeurs weten het in ieder geval wel! Ik geef u een tip! In vrijwel alle browsers is de weg naar de broncode helemaal rechtsbovenaan te vinden. Dit is nog zo'n vraag die u kunt stellen aan een vormgever om te zien hoeveel hij of zij weet. Weten ze het niet, dan is de kans groot dat u het spreekwoordelijke "kaf" voor u heeft staan.

In Wordpress ontbreken de in het lijstje genoemde meta tags. Er zijn gelukkig wel plugins voor, maar (u voelt hem waarschijnlijk al aankomen) die plugins zijn weer niet gratis en werken niet in alle versies of zijn weer niet compatibel met andere plugins. Magento is over het algemeen hierin iets beter.

Bij veel van de open source systemen is het zo dat ze een htaccess bestand hebben. Voor die Wordpress wordt deze htaccess bestand soms zelfs gebruikt om het webadres van een webpagina te maken, in vaktermen soms "URL rewriting" genoemd. Dat laatste kan uitermate onhandig zijn op het moment dat u juist daarin of in het verlengde daarvan iets wilt aanpassen. Ook bij Magento is dat niet veel beter.

Custom Systeem
Een oplettend lezer zal zich nu ongetwijfeld afvragen, waarom wordt er dan geen beter systeem gemaakt? Tja goede vraag, maar wat is beter? Ten eerste is het nog niet zo makkelijk om een goed systeem te bouwen dat de gebruiksvriendelijkheid heeft van bijvoorbeeld Wordpress en de flexibiliteit van Magento, het is vaak toch een keus tussen of het een of het ander, getuige een meer middenweg CMS zoals Joomla. Waar ga je voor? Blog of webshop?

Wat helemaal al tijdrovend is om te maken, is het deel van het systeem wat de connectie maakt met bijvoorbeeld Ideal. De protocollen hiervoor zijn heel strict, maar de informatievoorziening van de banken over deze protocollen is heel slecht. Dat komt met name doordat deze protocollen niet geschreven zijn door programmeurs, maar door bankiers en juristen. Bankiers en juristen zijn wat dat betreft net als politici, ze houden van wollig en ambigu taalgebruik dat op meerdere manieren is op te vatten. Programmeurs houden daarentegen van eenduidigheid, omdat ze werken met formele talen en formele talen zijn maar op één manier op te vatten. Dat moet ook wel, want anders zou een computerprogramma niet werken. Een lampje kan bijvoorbeeld niet tegelijkertijd aan zijn en uit zijn, net zoals u bij een kruispunt niet tegelijkertijd linksaf kunt slaan en rechtsaf kunt slaan.

Nog een ding dat speelt is dat veel webshop eigenaars het blijkbaar belangrijker vinden om te kunnen "URL rewriten" dan meer flexibiliteit te hebben over htaccess en de andere mogelijkheden die er bij horen. Ook daar geldt helaas het is of het een of het ander. Beide is helaas niet mogelijk. Zie het weer als dat kruispunt dat u nadert, u kunt er voor kiezen om linksaf te gaan of rechtsaf te gaan, maar allebei tegelijkertijd dat gaat niet.

Nu had ik het argument kunnen maken, waarom niet dan een Wordpress of Magento zonder die "URL rewriting" en in Wordpress is die optie gelukkig ook ingebouwd.

Htaccess is ook hierarchisch. Wat betekent dat een htaccess in de hoofdmap de spreekwoordelijke baas is over een htaccess bestand in een diepere en lagere map. Ook dat heeft in verband met onder andere SEO en URL rewriting gevolgen. Stel u wilt wel een "op maat gemaakt" CMS met meer mogelijkheden, dan Wordpress of Magento u kan bieden, bijvoorbeeld een boekhoudsysteem in combinatie met een betaalsysteem (m.a.w. in feite een webshop), maar u wilt niet een geheel nieuw systeem ontwikkelen dat beide mogelijkheden in zich heeft, omdat dat tijdrovend is en dus duur, dan is een snellere oplossing om het boekhoudsysteem op de hoofdmap te zetten en de Magento of Wordpress in een diepere map. Dat lijkt in eerste instantie spaghettiwerk, maar het is wel iets wat prima kan werken en ook niet onbelangrijk, goedkoper is om te maken. Zolang er maar toegang is tot een relationele database is er veel mogelijk. SQL is een relationele database. Als u zich nog herinnert dat al deze systemen werken op PHP en SQL, dan weet u dus nu, dat dit mogelijk is.

Blijft nog wel over het feit dat Htaccess hierarchisch is en dat dus een database nodig is. Als er dus ergens op de root (de allerhoogste map) van de server (de computer waar uw website/webshop is opgeslagen) van uw webhost een Htaccess is of een andersoortig configuratie bestand staat, dat roet in het eten gooit, dan zit u in dat geval bij de verkeerde webhost. Ik ken helaas ook nog een webhost uit België die geen phpmyadmin heeft geinstalleerd op zijn webhosting pakket (we zullen de naam hier niet noemen). U houdt het niet voor mogelijk en dat in deze tijd.

Hosting
Na de voorgaande paragraaf gelezen te hebben, kunt u zich afvragen, heb ik een goede webhost? Op die vraag kan ik geen antwoord geven, wanneer ik niet weet welke webhost u heeft. Wat ik wel weet is dat de Nederlandse webhost Mihosnet, wel een goede webhost is. Dus bij twijfel kan het zeker geen kwaad om daar een kijkje te nemen.

Het mag duidelijk zijn, wanneer u niet over een goede webhost beschikt en u niet harde keuzes durft te maken en de webshop bij de combi systeem (boekhoud en webshop voorbeeld), de webshop niet te durft te plaatsen naar de lagere map, omdat ik noem maar iets raars uw marketing consultant u dat verteld heeft en u deze persoon gelooft. Tja in zulke gevallen bent u niet flexibel bezig en dus duurder uit. Dat is prima op het moment dat u daar het geld voor over heeft, maar anders bent u zelf blokkades aan het opwerpen. In dat laatste geval is de kans groot dat u niet tot de 20% zult behoren.

3D als Alternatief voor de Foto
Nog een ding! Nog een laatste stuk informatie dan is dit lange verhaal bijna ten einde. Er bestaan tegenwoordig ook alternatieven voor het gebruik van de doodgewone foto's als product foto in een webshop.

Een foto heeft als nadeel dat het 2D is. Een potentieel koper kan het product op een website van één kant bekijken, of er moeten veel foto's van veel zijden geschoten worden. Wanneer u dus bijvoorbeeld een dure handtas wilt verkopen, wilt u eigenlijk de potentiële klant verleiden om een handtas te kopen, zonder dat zij deze retourneert. Retourneren gebeurd helaas vaak, omdat ze de handtas achteraf toch niet helemaal mooi vond, omdat ze deze op een foto niet goed heeft kunnen beoordelen. Retourkosten zijn problematisch voor veel webshops en sinds de nieuwe wetgeving, zijn deze kosten helaas gestegen, dus in een veel gevallen kan het toch lonen om een effectieve manier te bedenken om deze kosten te verminderen en dus uit de omzet meer winst te behouden.

Eén oplossing hiervoor is om een 3D afbeelding van bijvoorbeeld een handtas te tonen in plaats van de 2D foto. Dat 3D kan tegenwoordig in een browser worden weergegeven. Een veel gebruikte manier is in HTML5 canvas, of WebGL, maar eigenlijk is dit een vorm van JavaScript. Een bekende vorm van 3D middleware script heet Three.JS.

Helaas is het tegenwoordig nog wel zo dat de ondersteuning ontbreekt in oudere versies van verscheidene browsers en in Internet Explorer wordt het helaas ook nog niet ondersteund, maar de ondersteuning is er wel in veel gebruikte browsers zoals Firefox en Chrome. 3D kan dus als voordeel hebben dat het retourneer kosten vermindert voor webshops. Helaas is het zo dat er geen ondersteuning voor 3D is ingebouwd in alle genoemde CMS. Er zijn voor zover bekend (peildatum: juli, 2016) geen open source CMS die deze ondersteuning wel hebben. Zoiets moet dus op maat gemaakt worden.

Tot Slot
Rest nog het antwoord op de vraag, wat is een beter systeem voor een webshop in mijn situatie? Wordpress of Magento?

Als u 1) iets eenvoudigs zoekt, met 2) erg weinig producten en 3) een blog met veel informatie over uw webwinkel en 4) een website/webshop die u zelf relatief eenvoudig kan beheren, dan is in dat geval Wordpress met een compatibel Ideal plugin voor u wellicht de betere keuze.

Zoekt u daarentegen een webshop met 1) meer flexibiliteit, 2) veel verschillende producten en 3) bent u bereid er iets meer moeite voor te doen om bij te leren, of het beheer uit te besteden, in dat laatste geval is wellicht Magento een betere keuze voor u.

Ik hoop nu met dit lange verhaal u een zo volledig mogelijk antwoord gegeven te hebben op deze vraag. Mocht u toch nog meer vragen hebben hierover, schroom dan niet om contact op te nemen.